mak-moby-dick.reismee.nl

Fins Lapland en Santa Claus

Hallo medereizigers,

Via een tussenstop in Helsinki kwamen we maandagmiddag aan in Rovaniemi, de hoofdstad van Fins Lapland. De luchthaven bestaat uit 1 landingsbaan met aankomsthal waar de koffers al op de bagageband lagen, pal naast de Hertz autohuur balie. We kregen een splinter nieuwe Toyota Yaris mee met navigatiesysteem. Na wat geploeter met het systeem wisten we uiteindelijk de taal te wijzigen van Fins in het Nederlands.
’s Avonds hebben we ons eerste rendier geproefd (sorry Santa).

Aangezien Santa Claus in Rovaniemi woont gingen we hem een bezoek brengen. Zijn woning ligt op de Poolcirkel en is onderdeel van een toeristisch circus. Het viel ons op dat zijn garderobe in de zomer hetzelfde is als in de winter!
We hebben ons als echte toeristen gedragen en zijn voor het gehele pakket gegaan: op de foto met Santa, certificaat van passeren Poolcirkel en oorkonde van Santa.
Santa heeft een eigen postkantoor met een afdeling voor alle post die hij van over de hele wereld ontvangt. Hiervandaan stuurt hij zijn pakjes en de fors gesubsidieerde post van de toeristen.

Daarna hebben we een wandeling over het Finse heuvellandschap gemaakt naar een uitkijktoren vanwaar we een mooi uitzicht hadden.
De Finse natuur bestaat uit heel veel bomen (Dennen en Berken), meren en moerassen. Ook groeien er veel mossen en schimmels hetgeen aangeeft dat de luchtkwaliteit uitzonderlijk goed is.
In Lapland wonen 185.000 Finnen; gastvrije en vriendelijke mensen die gelukkig ook de Engelse taal beheersen. Sommige Finse woorden zijn herkenbaar, andere totaal niet. Vaak moet je eerst een paar klinkers weg strepen voordat het begrijpelijk wordt.

Bij Luosto hebben we de Amethyst mijn bezocht. Alle bezoekers mogen zelf na de rondleiding een kwartiertje graven en 1 steen uitzoeken die in een gesloten hand past. Met al ons geluk hebben we toch wel 2 steentjes (t.w.v. € 1,50!) gevonden die makkelijk in onze gesloten hand pasten.

Op onze derde dag hebben we in Inari het Sami museum bezocht. De Sami zijn de oorspronkelijke bewoners van Lapland en waren afhankelijk van de trek van de rendierkuddes. De rendieren zorgden voor vlees, melk en kleding.
Het grootste gedeelte van de bevolking in Noord Scandinavië zijn afstammelingen van dit volk. Er wordt tegenwoordig nog veel aandacht besteedt aan het behoud van hun cultuur.
De Sami zijn de herders van de rendierkuddes maar wel in een modern jasje: ze gebruiken tegenwoordig helikopters en sneeuwscooters om de kudde bijeen te drijven.
Het merken van de kalveren is een hele kunst: elke familie heeft zijn eigen merkteken dat als een kunstwerk in het oor wordt geknipt. Dus geen simpel geel label!

We rijden nu vanuit Inari in Finland naar de Noordkaap in Noorwegen. Dit is het noordelijkste punt van Europa. We zien de natuur veranderen van groene bossen naar kale rotsen met sneeuw.
Meer hierover in ons volgende reisverslag.

iris

leuk dat ik weer mee mag genieten.
Veel plezier!

Kelly

Leuk verslag! Hoe gaat het slapen met continu daglicht? xx